SEJARAH
RINGKAS PENUBUHAN MAHKAMAH SYARIAH
Pada kurun 15, Islam telah bertapak di
Melaka. Undang-Undang Islam mula digunakan apabila pembesar dan raja-raja
memeluk agama Islam. Risalah Hukum Kanun, Undang-undang Melaka dan
Undang-undang Pahang adalah undang-undang Islam yang telah wujud ketika itu.
"Sebelum kedatangan British undang-undang Islam adalah undang-undang negara
di Malaysia. Mazhab yang diikuti ialah Mazhab Syafie" kata Hakim Edmond JC
– Shaik Abdul Latif, dan Shaik Elia Bux). "Undang-Undang Islam bukanlah
undang-undang asing tetapi undang-undang tempatan & undang-undang
negara" (Kes Ramah ,Laton – Mah. Rayuan Negeri Melayu Bersekutu –(1927) 6
FMSLR 128). Kejatuhan Melaka pada 1511, Portugis dan kemudiannya Belanda telah
menjajah Melaka.
Walaubagaimanapun kedudukan dan
pelaksanaan undang-undang Islam tidak terjejas. Mulai 1786, kedatangan Inggeris
mengambil Pulau Pinang dan Kedah menjadi titik mula usaha pengenepian
Undang-undang Islam. Mereka menganggap Pulau Pinang ketika itu tidak mmepunyai
sebarang sistem perundangan (Undang-undang) dan mendakwa undang-undang Islam
yang diamalkan adalah zalim.(Dakwaan mereka palsu kerana ketika itu Tanah
Melayu telah mempunyai Undang-undang Islam yang bertulis).
Pada 1880 Inggeris mula memenuhi
kehendak rakyat Tanah Melayu dengan akhirnya bersetuju menggubal Ordinan
Perkahwinan Mohammedan No. 5 Tahun 1880. (kahwin & cerai umat Islam). Pada
tahun 1948, ordinan Mahkamah
Persekutuan dan
sistem kehakiman persekutuan memisahkan Mahkamah Syariah dari hierarki mahkamah. Pada masa pemerintahan kuasa asing,
segala urusan agama diberi kuasa kepada raja-raja Melayu tetapi
terhadap bidang yang terbatas seperti perkahwinan, adat istiadat, dan agama. Sejak
Tahun 1952 Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Selangor No. 3 ,tahun 1952 dilulus
dan dikuatkuasakan. Ia merupakan Undang-Undang Pentadbiran Agama Islam yang
pertama, terlengkap ketika itu yang mengatur pentadbiran perundangan Islam.
Kuatkuasa undang-undang itu adalah Khas untuk umat Islam dan terhad kepada
bidang munakahat, waris kesalahan matrimoni dan kesalahan takzir sahaja.
Kemudiannya langkah negeri Selangor itu oleh negeri-negeri lain di Malaysia Barat.
Sultan adalah
sebagai Ketua Agama dan mempunyai bidang kuasa perkara-perkara berkaitan dengan
hal-hal agama Islam. Keadaan ini diamalkan sejak sebelum merdeka lagi. Sultan bagi setiap negeri
di Malaysia dilantik sebagai Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap
pentadbiran agama Islam. Bagi negeri yang tidak mempunyai institusi beraja
seperti Melaka, Pulau Pinang, Sarawak, Wilayah dan Sabah,
Ketua Agama yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran agama Islam ialah Yang
di-Pertuan Agong.
Mahkamah Syariah dinamakan Mahkamah
Kadi bagi menjalankan peraturan dan peruntukan Undang-undang Pentadbiran Agama
Islam bagi setiap negeri di Malaysia. Setiap negeri ditubuhkan sebuah Jabatan
Agama Islam untuk mentadbir perkara-perkara yang berkaitan dengan undang-undang
di bawah peruntukan pentadbiran agama Islam. Mahkamah Syariah adalah satu badan
penting yang berada di bawah pentadbiran Jabatan Agama Islam pada setiap
negeri. Mahkamah Syariah juga ditubuhkan di setiap daerah
Pbagi kebanyakan negeri untuk memudahkan lagi menjalankan pentadbiran agama
Islam. Ketua bagi setiap daerah berkenaan dilantik seorang Kadi Daerah.
BIDANG
KUASA MAHKAMAH SYARIAH
Bidang
kuasa Jenayah Mahkamah Syariah
Bidang kuasa jenayah bagi Mahkamah Syariah dijalankan oleh Perlembagaan
Persekutuan. Bidang kuasa Mahkamah Syariah telahpun ditentukan oleh Akta
Mahkamah Syariah Bidang kuasa Jenayah 1965 (Pindaan 1984). Iai memperuntukkan
bahawa Mahkamah Syariah boleh menjatuhkan hukuman maksimum RM5000.00 denda,
ataupun penjara maksimum 3 tahun ataupun sebatan 6 kali ataupun gabungan antara
hukuman-hukuman berkenaan.
Semua kesalahan dan hukuman yang disebutkan ini adalah termasuk di dalam
konsep takzir yang ditentukan oleh Islam dalam konteks kes-kes jenayah. Dalam
konteks Mahkamah Syariah di Malaysia,kesalahan-kesalahan jenayah syariah ini
boleh dilihat peruntukannya di dalam tiga tempat iaitu kesalahan-kesalahan yang
diperuntukkan di bawah Undang-undang Pentadbiran Agama Negeri-negeri,
kesalahan-kesalahan di bawah Enakmen/Ordinan/Akta Undang-undang Keluarga Islam
Negeri-negeri, dan kesalahan-kesalahan di bawah Undang-undang Kesalahan Jenayah
Syariah yang secara khususnya memberikan peruntukan berkaitan dengan jenayah
berkenaan.
Kesalahan-kesalahan yang berada di tempat yang ketiga ini juga turut
melibatkan kesalahan jenayah syariah matrimoni seperti poligami tanpa izin
mahkamah dan perceraian dilakukan di luar mahkamah.
Sehubungan dengan ini, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Selangor telah
membentuk beberapa kategori jenayah yang tertentu, iaitu kesalahan berkaitan
akidah seperti menyebarkan doktrin palsu dan takfir. Berhubung dengan kesucian
agama Islam dan institusinya seperti menghina perkara-perkara yang berkait
dengan agama, pihak berkuasa agama, fatwa, ingkar perintah mahkamah, berjudi,
minum arak dan minuman yang memabukkan, tidak menghormati bulan Ramadan, tidak
menunaikan solat Jumaat dan tidak membayar zakat atau fitrah. Seterusnya
,berhubung dengan kesusilaan seperti sumbang mahram, pelacuran, hubungan jenis,
khalwat, lelaki berlagak seperti pondan dan perlakuan tidak sopan di khalayak
awam.
Kesalahan pelbagai seperti membawa lari wanita yang sudah bersuami,
menghalang pasangan yang telah bernikah daripada menjalani kehidupan sebagai
suami isteri, menghasut suami isteri supaya bercerai atau meninggalkan
kewajipan, menjual atau memberi anak kepada bukan Islam, qazaf (menuduh zina),
mengutip zakat tanpa kebenaran dan menyalahgunakan tanda halal.
Bidang
kuasa Mal Mahkamah Syariah
Istilah 'mal' sebenarnya merujuk kepada harta tetapi dalam konteks
perundangan, ia merujuk kepada kes-kes bukan jenayah. Bidang kuasa mal bagi
Mahkamah Syariah terpakai kepada semua orang Islam yang tinggal pemastautin
negeri-negeri. Dan sebenarnya, Mahkamah Syariah mempunyai bidang kuasa mal yang
hampir menyeluruh dan merangkumi banyak aspek kekeluargaan Islam.
Berkaitan dengan isu-isu sebelum perkahwinan seperti putus tunang,
permohonan kebenaran untuk berkahwin dan permohonan untuk berpoligami.Persoalan
semasa perkahwinan seperti permohonan mengesahkan perkahwinan, permohonan
membatalkan perkahwinan yang tidak sah, permohonan nafkah diri, nafkah anak,
mensabitkan isteri nusyuz, permohonan isteri supaya suami hidup bersama semula
dan sebagainya.
Persoalan pembubaran perkahwinan seperti permohonan cerai , fasakh,
talak, taïliq, perceraian dengan perintah, kerana murtad dan juga secara
anggapan mati. Sebarang permohonan di dalam sesuatu kes sedang berjalan
(interlocutory order) .Contohnya, permohonan sementara nafkah sama ada
diri dan anak, hadanah, perintah larangan terhadap harta dan gangguan.
Bagi perkara ini, bukanlah sesuatu yang luar biasa satu-satu kes
perbicaraan mengambil masa yang lama, kerana terlalu banyak isu yang perlu
diselesaikan. Dalam sepanjang tempoh berkenaan, banyak perkara yang timbul yang
perlu diselesaikan oleh pihak mahkamah. Sekiranya tidak diselesaikan, akan
menyebabkan ketidakadilan dan aniaya kepada pihak-pihak yang terlibat. Oleh
yang demikian, undang-undang memberikan ruang supaya pihak-pihak yang terlibat
ketika menanti keputusan yang jelas dari pihak mahkamah dibenarkan untuk
membuat permohonan sementara, sementara perbicaraan dijalankan. Umpamanya,
adalah sangat wajar bagi seorang wanita memohon larangan (injunksi) terhadap
bekas suaminya untuk tidak mengganggunya. Begitu juga memohon perintah larangan
agar harta yang dimiliki secara bersama tidak dibenarkan untuk dilibatkan dalam
sebarang urusan.
Selain itu ,isu-isu yang berbangkit selepas perceraian. Perkara-perkara
ini boleh dirujuk di mahkamah yang ada bidang kuasanya, iaitu selepas
perceraian berlaku. Umpamanya, sagu hati (mutaah) selepas perceraian, harta
sepencarian, nafkah iddah, nafkah anak, nafkah tertunggak dan juga soal hadanah
(penjagaan anak), permohonan-permohonan mengenai wasiat, wakaf dan harta pusaka
serta permohonan penguatkuasaan perintah mahkamah.
Ini berlaku apabila keputusan yang dikeluarkan tidak diikuti oleh pihak yang kena tanggungan. Maka, pihak-pihak yang satu lagi boleh menuntut supaya perintah-perintah yang dikeluarkan itu dikuatkuasakan oleh pihak mahkamah.
Ini berlaku apabila keputusan yang dikeluarkan tidak diikuti oleh pihak yang kena tanggungan. Maka, pihak-pihak yang satu lagi boleh menuntut supaya perintah-perintah yang dikeluarkan itu dikuatkuasakan oleh pihak mahkamah.
Seksyen 11
: Bidang kuasa Mahkamah Tinggi Syariah.
Mahkamah
Tinggi Syariah hendaklah mempunyai bidang kuasa di seluruh Negeri Terengganu
dan hendaklah diketuai oleh seorang Hakim Mahkamah Tinggi Syariah. Walau
apa pun subseksyen (1), Ketua Hakim Syarie boleh bersidang sebagai Hakim
Mahkamah Tinggi Syariah dan mengetuai Mahkamah itu.
Mahkamah
Tinggi Syariah dalam bidang kuasa jenayah, membicarakan apa-apa kesalahan yang
dilakukan oleh seseorang orang Islam dan boleh dihukum di bawah Enakmen ini
atau mana-mana undang-undang bertulis lain yang sedang berkuat kuasa yang
menetapkan kesalahan-kesalahan terhadap rukun-rukun agama Islam, dan boleh
mengenakan apa-apa hukuman yang diperuntukkan bagi kesalahan itu.
Seterusnya ,dalam
bidang kuasa malnya, mendengar dan memutuskan semua tindakan dan prosiding jika
semua pihak dalam tindakan atau prosiding itu adalah orang Islam dan tindakan
atau prosiding itu adalah berhubungan dengan pertunangan, perkahwinan, ruju' ,
perceraian, pembubaran perkahwinan (fasakh), nusyuz, atau pemisahan kehakiman
(faraq) atau apa-apa perkara yang berkaitan dengan perhubungan antara suami
isteri.
Selain itu ,apa-apa
pelupusan atau tuntutan harta yang berbangkit daripada mana-mana perkara yang
dinyatakan dalam subperenggan (i). Nafkah orang-orang tanggungan, kesahtarafan,
atau penjagaan atau jagaan (hadhanah) budak-budak. Disamping itu, pembahagian atau
tuntutan harta sepencarian ,wasiat atau alang semasa marad-al-maut, alang
semasa hidup, atau penyelesaian yang dibuat tanpa balasan yang memadai dengan
wang atau nilaian wang, oleh seorang orang Islam.
Seterusnya
,wakaf atau nazar, pembahagian dan pewarisan harta berwasiat atau tak
berwasiat. Penentuan orang-orang yang berhak kepada bahagian harta pusaka
seseorang si mati yang beragama Islam atau bahagian-bahagian yang kepadanya
masing-masing orang itu berhak.
Disamping
itu, pengisytiharan bahawa seseorang itu bukan lagi orang Islam. Pengisytiharan
bahawa seseorang yang telah mati itu ialah seorang Islam atau sebaliknya pada
masa kematiannya. Perkara-perkara lain yang berkenaan dengannya bidang kuasa
diberikan oleh mana-mana undang-undang bertulis.
Seksyen 12
: Bidang kuasa Mahkamah Rendah Syariah.
Sesuatu Mahkamah
Rendah Syariah hendaklah mempunyai bidang kuasa di seluruh Negeri Terengganu
dan hendaklah diketuai oleh seorang Hakim Mahkamah Rendah.
Mahkamah
Rendah Syariah dalam bidang kuasa jenayahnya, membicarakan apa-apa kesalahan
yang dilakukan oleh seseorang orang Islam di bawah Enakmen ini atau mana-mana
undang-undang bertulis lain yang menetapkan kesalahan-kesalahan terhadap
rukun-rukun agama Islam yang baginya hukuman maksimum yang diperuntukkan oleh
Enakmen atau mana-mana undang-undang bertulis itu tidak melebihi tiga ribu
ringgit, atau pemenjaraan selama tempoh dua tahun atau kedua-duanya, dan boleh
mengenakan mana-mana hukuman yang diperuntukkan bagi kesalahan itu.
Seterusnya, dalam bidang kuasa malnya,
mendengar dan memutuskan semua tindakan dan prosiding yang Mahkamah Tinggi
Syariah diberi kuasa untuk mendengar dan memutuskannya, jika amaun atau nilai
hal perkara yang dipertikaikan itu tidak melebihi seratus ribu ringgit atau
tidak dapat dianggarkan dengan wang (tidak termasuk tuntutan hadhanah atau
harta sepencarian).
Duli Yang
Maha Mulia Sultan boleh dari semasa ke semasa melalui perintah yang disiarkan
dalam Warta memperluaskan
bidang kuasa mal Mahkamah Rendah Syariah.
Seksyen 16
: Bidang kuasa pengawasan dan penyemakan Mahkamah Tinggi Syariah.
Mahkamah
Tinggi Syariah hendaklah mempunyai bidang kuasa pengawasan dan penyemakan ke
atas semua Mahkamah Rendah Syariah dan boleh, jika tampak perlu oleh Mahkamah
Tinggi Syariah itu demi kepentingan keadilan, sama ada atas kehendaknya sendiri
atau atas kehendak mana-mana pihak atau orang yang berkepentingan, pada
mana-mana peringkat dalam apa-apa perkara atau prosiding, sama ada mal atau
jenayah, dalam mana-mana Mahkamah Rendah Syariah, memanggil, dan memeriksa
mana-mana rekod tentang perkara atau prosiding itu dan boleh memberikan apa-apa
arahan yang dikehendaki demi keadilan.
Apabila
Mahkamah Tinggi Syariah memanggil rekod sesuatu perkara atau prosiding di bawah
subseksyen (1), semua prosiding dalam Mahkamah Rendah Syariah tentang perkara
atau prosiding itu hendaklah digantung sementara menanti perintah selanjutnya
daripada Mahkamah Tinggi Syariah.
Seksyen 17
: Bidang kuasa Mahkamah Rayuan Syariah.
Mahkamah
Rayuan Syariah hendaklah mempunyai bidang kuasa untuk mendengar dan memutuskan
apa-apa rayuan terhadap apa-apa keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi
Syariah dalam menjalankan bidang kuasa asalnya.
Apabila suatu
rayuan daripada sesuatu keputusan Mahkamah Rendah Syariah telah diputuskan oleh
Mahkamah Tinggi Syariah, Mahkamah Rayuan Syariah boleh atas permohonan
mana-mana pihak memberikan kebenaran untuk diputuskan olehnya sendiri apa-apa
persoalan undang-undang berkepentingan awam yang telah timbul dalam perjalanan
rayuan itu dan yang keputusannya oleh Mahkamah Tinggi Syariah telah menyentuh
keputusan rayuan itu.
Apabila
kebenaran telah diberikan oleh Mahkamah Rayuan Syariah, ia hendaklah mendengar
dan memutuskan persoalan yang dibenarkan dirujukkan bagi keputusannya dan
membuat apa-apa perintah yang boleh dibuat oleh Mahkamah Tinggi Syariah, dan
yang difikirkannya adil bagi pemberesan rayuan itu.
Seksyen 18
: Bidang kuasa pengawasan dan penyemakan Mahkamah Rayuan Syariah.
Mahkamah
Rayuan Syariah hendaklah mempunyai bidang kuasa pengawasan dan penyemakan ke
atas Mahkamah Tinggi Syariah dan boleh, jika didapati perlu olehnya demi
kepentingan keadilan, sama ada atas kehendaknya sendiri atau atas kehendak
mana-mana pihak atau orang yang berkepentingan, pada mana-mana peringkat dalam
apa-apa perkara atau prosiding, sama ada mal atau jenayah, dalam Mahkamah
Tinggi Syariah, memanggil dan memeriksa mana-mana rekod tentang perkara atau
prosiding itu dan boleh memberikan apa-apa arahan yang dikehendaki demi
keadilan.
Apabila
Mahkamah Rayuan Syariah memanggil rekod tentang apa-apa perkara atau prosiding
di bawah subseksyen (1), semua prosiding dalam Mahkamah Tinggi Syariah tentang
perkara atau prosiding itu hendaklah digantung sementara menanti perintah
selanjutnya daripada Mahkamah Rayuan Syariah.
STRUKTUR ORGANISASI MAHKAMAH SYARIAH
Mahkamah
Rayuan
Mengurus,
mendengar, meneliti, menghalusi dan memutuskan kes-kes rayuan yang dibawa dari
Mahkamah Tinggi Syariah, mengikut peruntukan Hukum Syarak dan Undang -undang.
Menjalankan semakan keatas rekod perbicaraan kes-kes jenayah Mahkamah Tinggi
Syariah baik dalam bidangkuasa asalnya maupun dalam bidangkuasa rayuannya.
Selain itu ,
melakukan semakan rekod mana-mana prosiding dalam perkara jenayah di Mahkamah
Tinggi Syariah bagi maksud meyakinkannya bahawa keputusan prosiding itu adalah
betul dan sah, dan membawa prosiding itu dijalankan mengikut peraturan Mahkamah
dan mewujudkan sistem Kehakiman Syariah secara teratur, profesional dan
berkesan.
Mahkamah
Tinggi
Menguruskan
pentadbiran perkhidmatan dan pembangunan Mahkamah Rayuan Syariah dan Jabatan
Kehakiman Syariah keseluruhannya. Disamping itu, menerima kes yang dibawa ke
mahkamah ini sama ada kes-kes mal maupun jenayah dan faraid, dan
menguruskannya.
Selain itu, mendengar
dan menyelesaikan kes-kes mula bicara yang dibawa ke mahkamah ini dengan adil
dan saksama mengikut peruntukan yang diberi dalam Hukum Syarak dan
undang-undang. Menjalankan semakan ke atas rekod perbicaraan kes-kes jenayah
Mahkamah Rendah Syariah Daerah-Daerah.
Akhir sekali
, mendengar, meneliti, menghalusi dan memutuskan kes-kes rayuan daripada
Mahkamah Rendah Syariah Daerah-daerah.
Mahkamah
Rendah
Pada hari ini
terdapat 7 Mahkamah Rendah Syariah di Terengganu, iaitu mengikut daerah-daerah
yang ada. Setiap Mahkamah berkenaan mempunyai fungsi yang sama cuma mengikut
daerah masing-masing seperti menerima kes yang dibawa ke mahkamah ini sama ada
kes-kes mal, jenayah dan faraid dan menguruskannya.
Selain itu, mendengar
dan menyelesaikan kes-kes yang dibawa ke mahkamah ini dengan adil dan saksama
mengikut peruntukan yang diberikan dalam Hukum Syarak dan Undang-undang. Pengendalian
Mahkamah Rendah Syariah di daerah-daerah. Menerima tuntutan atau permohonan
atau dakwaan daripada mana-mana orang.
Disamping itu
,mendaftar dan mengkategorikan kes, membicarakan kes, membuat keputusan hukuman
dan perintan serta melaksanakan hukuman dan mana-mana perintah yang berkaitan.
PERANAN MAHKAMAH SYARIAH
Peranan
mahkamah syariah ialah mengekalkan perundangan Islam yang diperuntukkan kepada
mahkamah ini bagi menjamin setiap Muslim patuh
dan tidak melanggar perintah Allah s.w.t
berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah,
menjalankan pentadbiran agama Islam al-Quran dan as-Sunnah bagi menjamin
kesejahteraan orang Islam serta melahirkan keluarga Islam yang berpegang teguh
pada ajaran Islam serta mengawasi mereka supaya menjalani kehidupan mengikut
syariat Islam.
Selain itu ,menyelamatkan
umat Islam daripada pepecahan dan keruntuhan rumahtangga, tempat rujukan untuk
mendapatkan khidmat nasihat serta menyelesaikan masalah rumahtangga. memberi
bimbingan dan nasihat kaunseling kepada pasangan yang ingin berumahtangga agar
dapat membina rumahtangga yang bahagia sebagaimana tuntutan agama, tempat
membuat rayuan daripada pihak isteri untuk mendapatkan nafkah daripada suaminya
yang sudah bercerai serta tempat untuk menyelesaikan masalah
kekeluargaan seperti nikah kahwin, penceraian, talak, fasakh, dan sebagainya.
Disamping
itu, menyelesaikan masalah sosial dalam masyarakat seperti judi,
minum arak, riba, khalwat, dan lain-lain perkara mungkar, membantu serta
menyelesaikan pembahagian harta pusaka dan hal-hal berkaitan seperti wasiat juga
bertugas sebagai penasihat jika diminta oleh kerajaan.
Akhir sekali,
badan yang dilantik oleh kerajaan yang bertanggungjawab memberi penerangan
berkait dengan keagamaan, kekeluargaan dan sentiasa berdakwah sepanjang masa
serta menerapkan nilai-nilai Islam agar orang Islam mengamalkan sistem dan cara
hidup Islam secara menyeluruh dalam kehidupan mereka.
CONTOH KES DI KUALA TERENGGANU
Pengikut
Anggap Ayah Pin Tuhan, Terima Wahyu - Saksi
KUALA
TERENGGANU 5 Mac - Seorang saksi hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah
di sini bahawa dua pengikut Ariffin Mohamad, 65, atau Ayah Pin mendakwa ketua
ajaran sesat itu sebagai `Tuhan' dan menerima wahyu dari langit.
Pegawai
Penguat Kuasa Syariah Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu, Mohd. Tahir Long
berkata, Tuan Rosmani Tuan Muda dan Wan Noriah Wan Ali memberitahu perkara itu
kepadanya semasa keterangan mereka diambil pada 20 Julai tahun lalu.
Beliau
berkata, keterangan itu dibuat kira-kira pukul 3 petang di Balai Polis Kampung
Raja, Besut selepas mereka ditahan dalam satu operasi pihak berkuasa di
perkampungan `Kerajaan Langit' di Kampung Batu 13, Hulu Besut.
Menurutnya,
Tuan Rosmani yang tinggal di perkampungan itu sejak enam tahun lalu bersama
suami dan empat anaknya, turut mendakwa Ayah Pin adalah pencipta segala agama.
Malah,
katanya, pengikut tersebut menjelaskan bahawa lelaki yang mempunyai empat
isteri itu menerima wahyu dari langit dan semua yang dibuatnya adalah
berasaskan wahyu tersebut.
Mohd. Tahir
memberi keterangan ketika perbicaraan terhadap 48 pengikut ajaran sesat Ayah
Pin yang dituduh menghina atau mengingkari pihak berkuasa agama kerana tindakan
mereka menyertai ajaran itu.
Mereka
didakwa melakukan kesalahan tersebut kira-kira pukul 10.30 pagi dengan berada
dalam kawasan kediaman Ariffin, di Kampung Batu 13, Hulu Besut pada 20 Julai
lalu.
Sehubungan
itu mereka dituduh melakukan satu kesalahan di bawah Seksyen 10 Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001 yang boleh membawa hukuman
denda tidak lebih RM3,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya
sekali.
Bagaimanapun,
Hakim Mohamad Abdullah, hari ini menggugurkan tuduhan terhadap seorang
pengikut, Ismail Mohd, 50, yang meninggal dunia pada 4 Januari lalu akibat
sakit jantung.
Proses
pendakwaan kes itu dibuat oleh Ketua Pendakwa Syarie, Mustafar Hamzah, manakala
kesemua tertuduh diwakili peguam bela, Saadiah Din.
Mohd. Tahir
yang juga saksi kelima pendakwa berkata, seorang lagi pengikut kumpulan itu,
Wan Noriah dalam keterangannya berkata, Ayah Pin adalah tuhan dan sebab itu dia
disembah oleh beberapa pengikut yang mendapat ilham semasa tidur.
Bagaimanapun,
katanya, wanita yang membuka kedai runcit di kawasan itu sejak 18 tahun lalu
berkata, dia tidak pernah nampak ketuanya itu menunaikan solat selain tidak ada
surau untuk bersolat di perkampungan itu.
Sementara
itu, semasa menjawab soalan balas peguam bela, beliau menjelaskan semua
keterangan dua pengikut itu termasuk beberapa pengikut lain pada hari tersebut
dibuat secara suka rela dan disahkan oleh penguat kuasa syariah, Ismail Awang,
53, yang juga saksi
keenam pendakwa.
Ujarnya, dia
juga merakamkan 12 keping gambar bangunan dan replika gergasi yang terdapat di
perkampungan itu serta membuat lakaran lokasi kawasan kediaman Ayah Pin dan
penduduknya di perkampungan itu pada 26 Julai lalu.
Katanya,
terdapat banyak deretan rumah di kawasan itu tetapi dia mengakui tidak tahu
lokasi sebenar rumah Ayah Pin.
PENUTUP/RUMUSAN
Mahkamah
Syariah telahpun mengalami banyak perubahan terutama dari sudut pentadbiran yang
lebih cekap, efisien dan sebagainya. Dan inilah sebenarnya yang diharapkan oleh
masyarakat.
Ini
adalah kerana salah satu prinsip pemakaian undang-undang yang agak penting
ialah soal pengiktirafan (recognition) masyarakat. Apabila masyarakat merasakan
Mahkamah Syariah boleh diharapkan, diberi kepercayaan dan boleh menyelesaikan
masalah-masalah masyarakat, maka di situlah wujudnya pengiktirafan di kalangan
masyarakat.
Pada
hemat penulis, Mahkamah Syariah di Malaysia telahpun diberi pengiktirafan oleh
masyarakat. Ini adalah kerana, kita sama-sama dapat melihat mahkamah telahpun
menangani banyak kes kekeluargaan di kalangan masyarakat Islam. Begitu juga
dalam soal jenayah syariah. Mahkamah Syariah di Malaysia telahpun mengendalikan
kes-kes jenayah syariah.
Walau
bagaimanapun, persoalannya bagaimana hendak memaksimumkan pemahaman masyarakat
mengenai bidang kuasa mahkamah? Ini kerana disebabkan pemahaman inilah yang
menyebabkan mereka yang menghadapi masalah, membawa masalah mereka itu ke
hadapan mahkamah. Dalam keadaan mereka boleh mengharapkan Mahkamah Syariah
memberikan keadilan kepada mereka, memberikan hak yang dituntut dan boleh
menghukum mana-mana pihak yang mengabaikan tanggungjawab mereka ataupun bagi
mereka yang telah melakukan kesalahan.
Maka,
maklumat sebegini amatlah diharapkan sedikit sebanyak dapat membantu masyarakat
awam, khususnya masyarakat Islam di Malaysia memahami bidang kuasa Mahkamah
Syariah di Malaysia.
No comments:
Post a Comment