PENGENALAN SISTEM KAWALAN PNEUMATIK
Sistem kawalan pneumatik ditakrifkan sebagai bahan tara paling cekap untuk menghantar isyarat dan kuasa, bendalir sama ada cecair atau gas. Mempunyai penggunaan yang meluas dalam sesebuah industri. Dalam bidang kejuruteraan, istilah pneumatik bermaksud sistem bendalir yang menggunakan udara atau gas manakala hidraulik menggunakan minyak.
Pneumatik adalah sistem yang digerakkan dengan menggunakan media udara bertekanan. Perkembangan teknologi yang berterusan telah menunjukkan pembangunan yang drastik dalam sistem kawalan pneumatik tekanan rendah bagi sistem kawalan dalam industri. Antara faktornya ialah tahan letupan, kepermudahan dan mudah disenggara. Pperancangan dan pembangunannya dalam bidang automasi membolehkan sistem ini beroperasi untuk menggantikan kerja manusia.
Penggunaan Sistem Kawalan Pneumatik
i. Proses perindustrian
ii. Sistem kawalan kedudukan dan kelajuan
iii. Sistem brek kenderaan, hon dan hentakan
iv. Sistem penyemburan air, lift dan pintu automatik
FUNGSI SISTEM KAWALAN PNEUMATIK
Sistem kawalan pneumatik ialah satu sistem yang menggunakan udara yang di mampatkan untuk menghasilkan daya / tenaga untuk menjalankan kerja. Sistem pneumatik banyak di dapati dalam sistem perindustrian seperti industri makanan, petrokimia dan industri yang menggunakan robotik. Secara amnya sistem pneumatik memerlukan:
• Bekalan udara mampat
• Injap kawalan
• Tiub penghubung
• Pemindah aruh (Transducer)
KOMPONEN SISTEM KAWALAN PNEUMATIK
• Compressed air supply system
• Main line distribution system
• Branch lines
• Fitting and tubing
• Cylinder and valves
• Process solenoid
• Sensors
• Controllers
• Actuators
• Pressure switch
KEBAIKAN SISTEM KAWALAN PNEUMATIK BERBANDING SISTEM KAWALAN HIDRAULIK.
Sistem kawalan pneumatik
• Sistem pemasangannya mudah.
• Rekabentuk sistemnya ringkas.
• Menggunakan udara mampat sebagai sumber bekalan untuk melakukan kerja.
Sistem kawalan hidraulik
• Sistem pemasangannya rumit.
• Menggunakan bendalir seperti minyak sebagai sumber bekalan untuk melakukan kerja.
• Jika berlaku kebocoran akan menyebabkan kekotoran.
CIRI – CIRI SISTEM KAWALAN PNEUMATIK
1. Keselamatan
• Pemacu pneumatik bertujuan untuk digunakan dalam persekitaran letupan khususnya jika injap atau terminal injap terletak di luar zon letupan maka pemacu pneumatik akan digunakan dan diaktifkan melalui tiub.
2. Kemudahan pemasangan
• Pneumatik adalah teknologi yang mudah. Pemasangan penggerak pneumatik ke injap dan sambungan bekalan udara serta pengaktifan dimampatkan adalah sangat mudah untuk dilakukan.
3. Prestasi kelajuan
• Keupayaan kelajuan yang tinggi boleh dicapai dalam sistem pneumatik dan sistem ini tidak melibatkan kos yang mahal. Silinder pneumatik paling cepat boleh mencapai kelajuan sehingga 30 m / s sementara pemacu elektrik linear boleh mencapai kelajuan maksimum 10m / s (Origa).
4. Kebersihan
• Bendalir kerja (udara/gas) boleh kembali ke atmosfera tanpa mencemarkan alam sekitar.
5. Kos
• Kesederhanaan yang wujud dan modulariti pemacu pneumatik membawa kepada peluang yang sangat besar untuk mengurangkan kos modal terutamanya bagi industri-industri yang besar.
6. Ketepatan kedudukan
• Servo pneumatik adalah kurang tepat dalam kedudukan. Walau bagaimanapun, tahap ketepatan kedudukan sistem pneumatik adalah mencukupi kira-kira 80% daripada keperluan kedudukan industri biasa (menurut kajian Festo). Oleh itu, sistem servo pneumatik lebih dianggap sebagai alternatif yang lebih murah berbanding sistem hidraulik dan elektrik.
7. Kecekapan tenaga
• Sistem pneumatik adalah lemah dari segi tenaga kecekapan.
8. Sistem modulariti
• Peranti Modular adalah mesin, pemasangan atau komponen yang mencapai fungsi keseluruhan melalui gabungan pemasangan yang berbeza. Dari perspektif ini, reka bentuk servo pneumatik dan servo hidraulik boleh dianggap sebagai reka bentuk modular yang berasaskan kepada prinsip menggabungkan komponen untuk menjalankan sesuatu sistem.
No comments:
Post a Comment